V
VOOROORDELEN OVER AUTISME
Het is uiterst moeilijk om autisme te begrijpen. De meeste mensen blijven in hun pogingen om autisme te begrijpen, autisme ophangen aan bepaald gedrag. Dit is echter onmogelijk, want geen enkel gedrag is exclusief voor autisme. Het gaat bij autisme niet om vreemd gedrag, maar om normaal menselijk gedrag in extreme mate.
Vooroordelen over gedrag bij autisme zijn onder andere de volgende:
•Mensen met autisme hebben geen gevoel voor humor.
•Mensen met autisme hebben minder behoefte aan sociaal contact.
•Mensen met autisme zijn niet in staat relaties met anderen aan te gaan.
•Mensen met autisme hebben minder emoties, zijn zakelijker, functioneler.
•Mensen met autisme zijn goed in wiskunde.
•Mensen met autisme zijn introvert.
•Mensen met autisme zijn slim.
•Mensen met autisme hebben geen fantasie.
•Mensen met autisme houden van orde en netheid.
•Mensen met autisme zijn chaotisch.
•Mensen met autisme willen alles precies op tijd.
•Mensen met autisme zijn nerds.
•
VERMEULEN (Peter Vermeulen)
Peter Vermeulen (Roeselare, 10 augustus 1962) is een Vlaams pedagoog en een autoriteit op het gebied van autisme.
Loopbaan:
Vermeulen werkte na zijn studies aan de Katholieke Universiteit Leuven als pedagoog in de geestelijke gezondheidszorg. Later ging hij werken voor de Vlaamse Vereniging Autisme en behaalde een doctoraat aan de Universiteit Leiden omtrent diagnostiek bij normaal begaafde personen met autisme. Hij is medewerker van Autisme Centraal, een kennis- en ondersteuningsvereniging omtrent autisme en is tevens eindverantwoordelijke voor het tijdschrift van die vereniging.
Toen Vermeulen eind jaren '90 geregeld de vraag kreeg naar teksten over het syndroom van Asperger, dat in die periode aan naambekendheid won nadat het in 1994 was opgenomen in het DSM IV, besloot hij het allereerste boek over mensen met deze vorm van autisme in het Nederlands te schrijven. Het boek Brein bedriegt, als autisme niet op autisme lijkt verscheen in 1999 en meer boeken volgden. Hij neemt deel aan internationaal georganiseerde workshops en lezingen over autisme en wordt vaak gevraagd als spreker in België, Nederland, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en Canada.
Bibliografie:
- Brein bedriegt, als autisme niet op autisme lijkt (1999)
- Een gesloten boek: autisme en emoties (1999)
- Dit is de titel, over autistisch denken (1999)
-...!?, over autisme en communicatie (2001)
-Ik ben speciaal (2001)
-Voor alle duidelijkheid (2002)
-Beter vroeg dan laat en beter laat dan nooit (2002)
-Dialogica i.s.m. Christoph Fink (2003)
-Ik ben speciaal|2 (2004)
-Mijn kind heeft autisme, gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners i.s.m. Steven Degrieck (2006)
- Helpkids, Syndroom van Asperger i.s.m. Thomas Fondelli (2008)
- Autisme als contextblindheid (2009, 2e druk 2011)
- Relaties [at] autisme.kom (2011)
- Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs (2010)
-Brein bedriegt. Autisme en normale tot hoge begaafdheid (2013)
Klik HIER om meer uit het aanbod van Autisme Centraal te bekijken (boeken en artikelen).
VROUWEN (met autisme)
Bij vrouwen uit autisme zich vaak anders dan bij mannen. Hiervoor is steeds meer aandacht. Zie ook een aantal artikelen van Annelies Spek:
-meisjes met autisme
-vrouwen met ASS artikelen (bundel)
-ASS bij meisjes en vrouwen
VISUALISATIE
Visualisatie is het vertalen van een gedachte naar een beeld (optica), een uitdrukkingsvorm. Visualisatie kan gebruikt worden in verschillende betekenissen.
Visualisatie is ontzettend belangrijk in de communicatie met mensen met autisme.
Gesproken taal ‘vervliegt’, visualisatie blijft en daar kan naar teruggegrepen worden.
Voorbeelden van visualisatie:
- tekenen
- schrijven / meeschrijven / mee laten schrijven
- gebruik maken van afbeeldingen
- gebruik maken van pictogrammen / verwijzers / voorwerpen
- etc.
In het kader van visualiseren en concretiseren werkt het voor mensen met autisme (zowel bij een verstandelijke beperking als bij een normale tot hoge begaafdheid) vaak prettig om tijdens een coachings- / begeleidingsgesprek gebruik te kunnen maken van invullijsten, gespreksformulieren, etc.
Dit biedt de mogelijkheid om tussentijds op het formulier te zien ‘over welk onderwerp er wordt gesproken’, ‘wat de vraagstelling was’, etc.
Daarnaast biedt het de gelegenheid om direct op korte, concrete wijze iets op te schrijven over het besprokene.
Zie ook ‘sheets & formulieren’ onder ‘Bijlagen bij deze site’.
NB.
Meer over visualisatie door inzet van pictogrammen is terug te vinden bij ‘P’ (pictogrammen).